museduc banner

Δημιουργικά Εργαστήρια Νέων

Στόχοι

Τα Δημιουργικά Eργαστήρια Nέων δημιουργήθηκαν στα Kέντρα Στήριξης του Προγράμματος «Eκπαίδευση Mουσουλμανοπαίδων» Ξάνθης και Kομοτηνής. Είναι χώροι οι οποίοι φιλοξενούν δραστηριότητες που απευθύνονται κυρίως, αν και όχι αποκλειστικά, σε νέους της μειονότητας των γύρω περιοχών.

Μέσα στην έννοια του 'χώρου' εννοείται εκείνος ο φυσικός και ανθρώπινος χώρος κοινωνικοποίησης, αλλά και ο εργαστηριακός χώρος υλικών και εργαλείων, που ενθαρρύνει το νέο στη δημιουργική αναζήτηση του ψυχοκοινωνικού του κόσμου και του κοινωνικού πλαισίου μέσα στον οποίο μεγαλώνει καθώς και στη δημιουργική έκφραση μέσα από διάφορα εκφραστικά έργα.

Οι νέοι ενθαρρύνονται να συμμετέχουν ενεργά σε όλες τις φάσεις ζωής μιας δράσης - στον οραματισμό και το σχεδιασμό της, στην υλοποίηση της και στην αξιολόγηση των βιωμάτων τους. Σκοπός είναι η ευαισθητοποίηση σε δεξιότητες αναγνώρισης αναγκών και ενδιαφερόντων, αυτενέργειας και δημιουργικής συμμετοχής σε διεργασία ομάδας για την κάλυψη αναγκών, και ευρύτερα εκείνη η βιωματική μάθηση που ενθαρρύνει την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του νέου στην κρίσιμη φάση της εφηβείας.

Επιθυμητό αποτέλεσμα αυτής της δράσης είναι να παίξει έναν ενισχυτικό ρόλο σε ήδη υπάρχουσες συγγενικές προσπάθειες του κοινωνικού χώρου της Θράκης. Επιδιώκει να δομήσει και να εισάγει έναν νέο τρόπο δουλειάς με νέους μέσω της προσέγγισης της Kοινωνικο-Πολιτισμικής Eμψύχωσης και να προσφέρει έναν δομημένο χώρο-πόλο έλξης για τους νέους.

Στόχος είναι να παραδοθεί η λειτουργία των Δημιουργικών Eργαστηρίων Nέων στην τοπική κοινωνία. Έτσι, σε όλες τις φάσεις της δράσης, αναπτύσσεται ουσιαστική συνεργασία με την τοπική κοινωνία και τους επίσημους φορείς της έτσι ώστε να διαμορφωθεί εκείνο το ανθρώπινο πλέγμα στήριξης που θα εξασφαλίσει τη συνέχεια της δράσης από την ίδια την τοπική κοινωνία.

Υλοποίηση της δράσης των ΔΕΝ

Το ξεκίνημα των ΔΕΝ 2002-2005
Η 2η φάση των ΔΕΝ 2006-2008

Από τη νέα φάση των ΔΕΝ (την τριετία 2010-2013, την τριετία παρατάσεων 2013-2016 και τη διετία 2016-2018) αναπτύσσονται οι διαδικτυακοί ΔΕΝτόποι ως μέρος των δράσεων των ΔΕΝ. Το δίκτυο συνεργατών των ΔΕΝ δημιουργεί το περιεχόμενο (κείμενα, φωτογραφίες και βίντεο) καθώς σχεδιάζονται, υλοποιούνται και αξιολογούνται οι κύκλοι διαφοροποιημένων δράσεων κοινωνικό-πολιτισμικής εμψύχωσης με νέους. Η ξεχωριστή αυτή δράση των ΔΕΝ συμβάλλει στη δημοσιοποίηση του έργου του ΠΕΜ, και στο άνοιγμα των ΔΕΝ στον κοινωνικό χώρο που τα εμπεριέχει.

Πατώντας πάνω στην εικόνα, μπορείτε να ξεναγηθείτε στο πλούσιο υλικό των δράσεων. Για να διευκολύνουμε το ταξίδι σας, έχουμε ετοιμάσει για σας έναν “ταξιδιωτικό οδηγό” στους διαδικτυακούς ΔΕΝτόπους!

den start

ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΔΕΝτόπων: Ένα ταξίδι στους διαδικτυακούς ΔΕΝτόπους δεν είναι γραμμικό! Διαμορφώνεται καθώς ο επισκέπτης ακολουθεί ένα μονοπάτι που εξαρτάται από την εκάστοτε αναζήτηση πληροφοριών. Έτσι, ένα απλό 'κλικ' (επιλογή) μπορεί να τον ταξιδέψει από σημείο σε σημείο, από χρονική στιγμή σε χρονική στιγμή της δράσης, από ηλικιακή ομάδα σε ηλικιακή ομάδα, από τους εμψυχωτές της δράσης και τις πολλαπλές αφηγήσεις που πλέκουν για τη δράση, σε δημιουργική έκφραση των νέων που κατοικούν τα ΔΕΝ. Κάθε επίσκεψη μπορεί να προσφέρει μια διαφορετική εμπειρία. Απαιτητικό για την αντίληψη ταξίδι, που μοιάζει περισσότερο με το πέταγμα ενός πουλιού παρά ενός επιβάτη τρένου. Ωστόσο, και ζωντανό ταξίδι - που σκοπεύει τη συνδιαμόρφωση της πορείας, τον διάλογο με τον επισκέπτη και την εκάστοτε αναζήτησή του στον κόσμο των ΔΕΝ. Αυτός ο ταξιδιωτικός οδηγός δημιουργήθηκε για να προσφέρει μια χαρτογράφηση των διαδικτυακών ΔΕΝτόπων. Καλά ταξίδια και καλώς να ανταμώσουμε σ' έναν κόσμο που συνδιαμορφώνουμε καθώς ανοίγουμε μονοπάτια αναζήτησης ενός κόσμου όπου η δημιουργική συνύπαρξη δεν είναι όνειρο, αλλά πράξη καθημερινής συμβίωσης.

 Δείτε τον ξεναγό στους διαδικτυακούς ΔΕΝτόπους

Νέοι Ορίζοντες (2015-16)

Η περίοδος Νοέμβριος 2015-Απρίλιος 2016 υπήρξε για τα ΔΕΝ μια φάση «γεφυρώματος» της 4ης φάσης του Προγράμματος (2010-2016) με τη νέα του διετία (2016-2018). Έδωσε την ευκαιρία να εξελιχθούν περαιτέρω οι διαφορετικοί ρόλοι συντονισμού της δράσης ως μέρος της μεθοδολογίας της κοινωνικο-πολιτισμικής εμψύχωσης που αναπτύσσουν τα ΔΕΝ - από μία διεργασία που εποπτεύεται και συντονίζεται από την υπεύθυνη της δράσης, σε μία διεργασία που εμψυχώνεται και καθορίζεται από την ίδια την ομάδα συνεργατών των ΔΕΝ. Ο ρόλος της επιστημονικής υπεύθυνης της δράσης πήρε μια διαφορετική μορφή στήριξης, και δημιουργήθηκε ένα κύτταρο συντονισμού μέσα από την ίδια την ομάδα εμψυχωτών, με τη συμμετοχή τριών μελών του δικτύου συνεργατών των ΔΕΝ με πολύχρονη συμμετοχή στο έργο. Η ομάδα αυτή ανέλαβε μεγαλύτερη ευθύνη συντονισμού, αξιοποιώντας την εκπαίδευση που έχει λάβει. Η σταθερή συμμετοχή -ως μέλη ενός δικτύου συνεργατών που άλλαζε σύνθεση καθώς αποχαιρετούσε και καλωσόριζε μέλη μέσα στο χρόνο- επέτρεψε την αξιοποίηση τόσο μιας βαθιάς εκπαίδευσης στην μεθοδολογία της κοινωνικό-πολιτισμικής εμψύχωσης νέων, όσο και στον συντονισμό.

Νέοι Ορίζοντες: Ο 6μηνος κύκλος των ΔΕΝ που προσέφερε η τελική χρονιά παράτασης της 4ης φάσης του ΠΕΜ (2010-2016) ονομάστηκε "νέοι ορίζοντες", και με καλό λόγο! Τα μέλη του δικτύου συνεργατών των ΔΕΝ καλέστηκαν να αναλάβουν την ευθύνη της δράσης σε περισσότερους τομείς, όπως στον συντονισμό και τη διοικητική στήριξη της δράσης - αξιοποιώντας τη δική μου εποπτική ματιά όποτε, κι όσο, την έκριναν χρήσιμη. Χτίζοντας πάνω στην εκπαίδευση που είχαν λάβει στα χρόνια της επιστημονικής μου ευθύνης (2002-2016) -και ιδιαίτερα στην εκπαίδευση των τελευταίων τριών χρόνων σε δεξιότητες συντονισμού των διαφοροποιημένων δράσεων των ΔΕΝ- ανταποκρίθηκαν θετικά στο κάλεσμα που τους απεύθυνα. Κι αυτό, παρά την αποσταθεροποίηση που έφερνε στην ομάδα ως προς τον μέχρι τότε τρόπο που ασκούσα το ρόλο μου στη δράση. Σ΄ αυτούς τους έξι μήνες -καθώς αναλάμβαναν με ολοένα και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση τη νέα αυτή ευθύνη- μου δόθηκε μια ευκαιρία που σπάνια έχουν άνθρωποι στο ρόλο μου. Η δυνατότητα να παραδώσω ενεργά την εξέλιξη της δράσης των ΔΕΝ στην ίδια τη τοπική κοινωνία - μέσω των εμψυχωτών της, στους νέους και τους γονείς τους, στις οικογένειές και στις  διαφορετικές τους τοπικές κοινότητες. Η φροντίδα των σπόρων που καρποφόρησαν αυτούς τους νέους ορίζοντες ήταν για μένα το πιο πλούσιο ταξίδι στην κοινωνικό-πολιτισμική εμψύχωση που έχω βιώσει, ένα ταξίδι στον κόσμο του ανήκειν και της δημιουργικής διαπολιτισμικής συνύπαρξης.
- Άννη Βασιλείου

Δείτε τις πολλαπλές αφηγήσεις αποτίμησης του κύκλου δράσης των ΔΕΝ 2015-2016
Διαφορετικοί Τ(ρ)όποι Συνύπαρξης με κοινό προορισμό το Μέλλον (2017-19)

ΔΕΝ: Βιωματικές Δράσεις για τα δικαιώματα των νέων
«Ζουμ στο δικό μας σχολείο»
«Το δικαίωμα των νέων στον ελεύθερο χρόνο και την ψυχαγωγία»

Tα Δημιουργικά Εργαστήρια Νέων συνεργάστηκαν με τον πρώην Συνήγορο του Παιδιού Γιώργο Μόσχο, ο οποίος ανταποκρίθηκε πρόθυμα στην πρόσκληση για την υλοποίηση μιας δράσης με νέους μαθητές και μαθήτριες που φοιτούν σε σχολεία της Ξάνθης. Η ιδέα γεννήθηκε από τα ίδια τα παιδιά του Εργαστηρίου τα οποία εξέφρασαν την επιθυμία να μάθουν περισσότερα για τα δικαιώματα που έχουν στο σχολικό πλαίσιο καθώς και για την αρτιότερη οργάνωση των συνελεύσεών τους.

Η δράση υλοποιήθηκε την Πέμπτη 9 Μαΐου 2019.

Το πρωί, στο 6ο Γυμνάσιο Ξάνθης, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τη διοίκηση του σχολείου και τους συνεργάτες των ΔΕΝ, οι μαθητές και οι μαθήτριες του γυμνασίου πήραν μέρος σε βιωματικό σεμινάριο με τίτλο «Ζουμ στο δικό μας σχολείο». Με την καθοδήγηση του κ. Μόσχου ανταποκρίθηκαν με ενδιαφέρον σε αυτήν  την εμπειρία, βίωσαν την ομαδικότητα και τον διάλογο δίνοντας έμφαση σε ζητήματα που τους ενδιαφέρουν όπως η μουσική, ο αθλητισμός, η καθαριότητα και η αλληλεγγύη.

Την ίδια ημέρα, αντίστοιχη απογευματινή δράση για νέους και νέες ηλικίας 14 έως 17 ετών πραγματοποιήθηκε στο χώρο του ΚΕ.Σ.Π.Ε.Μ με θέμα «Το δικαίωμα των νέων στον ελεύθερο χρόνο και την ψυχαγωγία». Σε αυτήν την συνάντηση δόθηκε η ευκαιρία στους νέους να εκφράσουν τις απόψεις τους για τον ελεύθερο χρόνο, τη διεκδίκηση και την αξιοποίησή του σε όλα τα πεδία της κοινωνικής τους ζωής.

6Α     6Β

Σε βιωματικές δράσεις για τα δικαιώματά τους συμμετείχαν μαθητές της Ξάνθης: Εμπρός 9.5.2019

ΕΝΤΑΞΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΠΑΙΔΩΝ

ΑΞΟΝΑΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ: «ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ»
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»

ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ

ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΣΥΜΠΡΑΤΤΟΝΤΑΣ ΦΟΡΕΑΣ

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η πράξη συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) και από Εθνικούς πόρους

ΦΟΡΕΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
Η πράξη «Ένταξη και εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων» εγκρίθηκε από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Ε.Π. «Ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού, εκπαίδευσης και διά βίου μάθησης» στις 16/9/2016 και θα ολοκληρωθεί στις 30/9/2019
Επιστημονική υπεύθυνη της πράξης είναι η Kαθηγήτρια του ΕΚΠΑ Θάλεια Δραγώνα

Αυτή η σελίδα χρησιμοποιεί cookies για να διαχειριστεί τα στοιχεία χρήσης, στατιστικά πλοήγησης και άλλες λειτουργίες. Επισκεπτόμενοι τη σελίδα μας συμφωνείτε οτι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε cookies.

OK